Murphyho zákony a školy
OBECNÉ ŠKOLNÍ ZÁSADY:
Cannyova definice:
Škola je ve své podstatě budova, sloužící k tomu, aby se uvnitř ní vzdělávaly děti a mládež.
♦Takto vyjádřená definice zní vcelku neškodně, ale skutečnost je jiná.
Perfidiosův likvidační zákon:
Samozřejmě, samotná budova nebezpečná není- pokud ovšem není v kritickém stavu a nehrozí její zřícení.
♦Nebezpeční jsou lidé uvnitř školy.
♦Což platí jak o učitelích, tak o žácích.
Zákon prof. Innera:
Tyto dvě skupiny jsou nebezpečné nejen tehdy, jsou-li postaveny proti sobě, ale dokonce i uvnitř jich samých.
♦Střety mezi těmito skupinami nemusí vždy nutně být jen verbální.
Ruthlessova úměrka:
Fyzické násilí ovšem používají mnohem častěji žáci než učitelé.
♦Ne že by učitelé nechtěli, ale fyzické tresty ve školství jsou zákonem zakázány.
Scotfreeův zákon:
Oproti tomu žáci nemají zákonem zakázáno nic, neboť děti jsou do určitého věku prakticky beztrestné.
♦Je to nespravedlivé, ale je to tak.
Rovnice doc. Shattera:
V praxi to znamená, že žák druhé třídy může beztrestně umlátit třídní učitelku logaritmickým pravítkem- umlátí-li však týmž pravítkem učitelka žáka, ocitne se na poměrně dlouhou dobu v nápravně výchovném zařízení.
♦Učitelka nesmí umlátit žáka logaritmickým pravítkem dokonce ani v sebeobraně.
♦Dochází k tomu mnohem častěji, než si myslíte.
Forceův srovbnávací zákon:
Vzhledem k tomu, že dnešní mládež je zcela pod vlivem masmédií, není se čemu divit; na televizní obrazovce totiž dítě daleko častěji vidí násilnou smrt než pohádky o veselých zvířátkách.
♦Málokteré dítě ví, kdo je medvídek Ušáček, ale každé dobře zná funkci a princip dalekonosné pušky s laserovým zaměřovačem.
Zákon ing. Jerkina:
Učitelé by měli místo křídy a ukazovátka fasovat neprůstřelné vesty, ale na to nemá školství dostatek prostředků.
♦Školství nemá mnohdy dostatek prostředků ani na ty křídy.
Outwornův zákon:
S přihlednutím k faktu, jak nebezpečné na straně jedné a mizerně placené na straně druhé je učitelské povolání, je s podivem, že nějací učitelé ještě vůbec existují.
Leisureův zákon:
Učitel by měl být člověk, který své povolání vykonává z lásky k dětem; většina učitelů však miluje pouze dva měsíce prázdnin.
♦Je to ostatně jediné plus, které učitelské povolání má.
Songsterův zákon:
Mít opravdu rád děti si může dovolit Michael Jackson, nikoli běžný učitel.
Námitka prof. Glooma:
Je otázka, zda by měl Michael Jackson rád děti, kdyby musel pět dní v týdnu stát před tabulí, mlátit ukazovátkem do stolu, řvát, aby přehlušil vřavu ve třídě a v přestávkách mezi hodinami se namísto inhalací v kyslíkovém stanu osvěžovat v kabinetu Diazepanem.
♦My se ovšem domníváme, že takovou fyzickou a psychickou zátěž by nevysržel ani svatý muž, např. papež nebo dalajláma, natož pak hvězdy showbussinesu.
Bullyova úměrka:
Stejně jako jsou učitelé týráni žáky, jsou také žáci týráni svými učiteli.
♦Žáci mají ovšem nad učiteli vždy početní převahu.
Zákon ing. Shoota:
Dokud některý ze žáků nevytáhne z aktovky střelnou zbraň, mají učitelé šanci uhrát remízu.
♦V přímé konfrontaci se střelnou zbraní učitelům vyhrůžka ředitelskou důtkou nebo dvojkou s chování nebývý zpravidla nic platná.