Jdi na obsah Jdi na menu
 

O DĚTECH

1. 11. 2011

Alexi Andrejev:
♦Některé děti se chovají, jako by neměli rodiče. To proto, že jejich rodiče se chovají, jako by neměli děti.

Alexy Janko:
♦Výchova je umění. Avšak ani umělec nikdy neví, jak jeho dílo dopadne.

Ascher Sid:
♦Výraz vašeho obličeje, je to nejdůležitější, co ukazujete světu.

Antisthenes:
♦Ať děti mých nepřátel žijí v přepychu!


Babler:
♦Dítě není od přírody ani hloupé ani unuděné. Hloupne a nudí se hlavně působením jalových řečí, které slyší od dospělých.

Balsac Honore de:
♦Mít děti není ještě pojistkou proti opuštěnosti.

Bennett Arnold:

♦Opravdovou tragédií je život člověka, který se nikdy v životě nevybičoval k maximálnímu možnému úsilí, který si nikdy nesáhl na dno svých možností a nikdy se tedy ani úplně nenapřímil.

Bible, Nový zákon:
♦Nebuďte nikomu nic dlužni- jen vzájemnou lásku.

Bible, Starý zákon:-rgmc476.jpg
♦Synu, ujmi se svého otce, když zestárne, a netrap ho, dokud je živ. Slábne-li mu rozum, měj na něj ohled a nepohrdej jím, když ty jsi v plné síle.
♦Kdo ctí otce, na vlastních dětech se dočká radosti.
♦Metla a kárání dává moudrost, ale dítě sobě volné k hanbě přivodí matku svou.
♦Lepší jest dítě chudé a moudré, než král starý a blázen, který neumí již ani napomenutí přijímati.
♦Pán chtěl, aby otec byl ctěn od dětí, a právo matky potvrdil u potomstva. Kdo ctí otce, usmiřuje své hříchy, kdo si váží matky, jakoby sbíral poklady.

Biedermannová C.
♦Nepořádek v bytě- zdravé dítě.

Bombeck Erma:
♦Babička natáhne dítěti svetr, když je jí chladno, nakrmí ho, když sama má hlad, a uloží do postele, když je unavená.

Branton Paul:
♦Rodiče by měli respektovat individualitu dítěte a nedovolit, aby se stalo příliš závislé nebo připoutané, neboť tak by ho okrádali o schopnost stát se dospělým a samostatným.
♦Silná citová připoutanost k jiné osobě může  vliv ega jen posílit, může zůžit, omezit, pokřivit nebo bránit vidění pravdy. To se stává příliš často v rodinných vztazích a v náklonnostech mladých.
♦Rodiče, kteří odmítají uvolnit své děti, i když jsou již plně dospělé,kteří je neustále zahrnují přehnanou pozorností a obletují s přehnanou ochrannou péčí, patří do patriarchální doby. Brání vývoji dětí, podporují odpor snach nebo zeťů a plní svou vlastní mysl zbytečnými úzkostmi.
♦Dítě, které rodiče neukázní ve vhodné době vhodným láskyplným způsobem, bude tímto opomenutím povzbuzeno, aby pokračovalo ve svém chybném postoji.
♦Když jej rodina nevychovávala, aby ovládal sebe, své chování a vytříbil svou řeč, aby se vyhýbal násilí a hrubosti, pak si musí sám tyto vlastnosti vypěstovat a tyto zvyky osvojit.
♦Kritika druhých by měla být laskavá, konstruktívní a podnětná, pevná, však soucitná.

Brudziňski Wieslav Leon:
♦S dětmi, s nimiž si nedělali starosti rodiče, mívají často starosti dějiny.

Bruyére Jean de La:
♦Chválíme druhé jen potud, pokud je shledáváme podobnými sobě samým; takže vážit si někoho znamená často jen klásti ho na svou úroveň.
♦Dusíme důvěru v srdcí dětí, když je trestáme za věci, které neudělaly, nebo když je přísně trestáme za malá provinění. Kazí se /charakter/ právě tak tresty nespravedlivými jako žádnými.
♦Leckdo neposlouchá ani vlastní rozum, ani dobře míněné rady a dělá chyby vědomě jen z obavy, aby nebyl nikým ovládaný.
♦Učit je možné slovy, vychovávat jen příkladem.
♦Děti neznají ani minulost, ani budoucnost- užívají si přítomnost- což se nám dospělým sotva může stát.

Břicháček Václav:
♦Dítěti, které se naučí pomáhat druhým bez nároku na odměnu a pouze s vědomím řádně splněné povinnosti, se později stanou pozitivní činy samozřejmostí každodenního života.


Calvin Wiliam:
♦Matka Příroda je nesmírně moudrá. Nechá nám dvanáct let na to, abychom si zamilovali své děti dřív, než s nimi začne cloumat puberta.

Cergen:
♦Bít je lehčí než vychovávat.

Cézanne Paul:
♦Byl jsem od počátku zázračným ditětem. Všichni o mně už od dětství říkali, že to bude zázrak, když ze mě něco bude.

220px-billcosby.jpg
Cosby Bill:

William Henry „Bill“ Cosby, Jr. (* 12. července 1937, Filadelfie) je americký herec, komik, spisovatel, televizní producent, hudebník a aktivista. Mezi jeho nejznámější role patří postavy Cliffa Huxtablea v sitcomu Show Billy Cosbyho a Alexandra Scotta v dobrodružném seriálu Já špion.

Za své herecké a hudební počiny mu byla udělena řada ocenění, včetně ceny Emmy, Zlatého glóbu, Grammy Award a prezidentské medaile svobody. Rovněž tak je nositelem mnoha čestných doktorátů. Od roku 1964 je ženatý s Camille. O. Cosbyovou, se kterou má pět dětí: dcery Eriku Ranee, Erinn Chalene, Ensu Camille, Evin Harrah a syna Ennise Williama (zastřelený roku 1997). ♦Ačkoli na to téma existuje asi sedm tisíc knih z pera zkušených odborníků, správný způsob, jak přivést dítě k poslušnosti, zůstává dosud velkým tajemstvím pro většinu otců... i matek. To uměl jenom Čingischán a vaše babička.
♦Rodiče nezajímá spravedlivost, zajímá je klid.

Covey Sean:
♦Strom, který nikdy nemusel bojovat o slunce, oblohu, vzduch a světlo a který se jen vystavoval dešti na volném prostoru a vždy dostal svůj díl živin a vody, se nikdy nestal králem lesa.


Čapek Josef:

♦Přesvědčení, které o sobě mládež má: že by všechno na světě zařídila a vyřídila lépe, než to neprobudivé lidstvo provádělo před ní, nebývá snad jen ješitně sebepřecenivé, nýbrž také- a ještě více- krásné a povzbudivé.

250px-karel_capek.jpg
Čapek Karel:
PhDr. Karel Čapek (9. ledna 1890 Malé Svatoňovice25. prosince 1938 Praha) byl český spisovatel, intelektuál, novinář, dramatik, překladatel a fotograf.

Jeho dílo je velmi obsáhlé, a tak bývá z praktických důvodů děleno na dvě základní části:

  • část zabývající se vnitřním životem člověka jako jedince a jehož prostřednictvím se Čapek pokouší zkoumat možnosti i hranice lidského poznání, mnohost pohledů na realitu, zabývá se noetikou (Boží muka, noetická trilogie…).
  • utopická část – sem řadíme jeho utopické romány a dramata, ve kterých Čapek kritizuje společenské problémy celé moderní společnosti, zároveň je zde často vyjadřována obava ze zneužití techniky proti člověku a v dílech je i patrná obava z nastupujícího fašismu. Pro tato díla bývají oba bratři Čapkové považováni za předchůdce sci-fi literatury.

    Próza

  • Zářivé hlubiny (1916) – jedná se o knižní vydání jeho povídek otiskovaných v časopisech, napsaných spolu s bratrem Josefem
  • Boží muka (1917) – filosofické povídky, které se zamýšlejí (filosofují) nad záhadami lidské duše a osudovými náhodami v životě člověka. První kniha, kterou Karel Čapek napsal sám
  • Krakonošova zahrada (1918) – jedná se o knižní vydání jeho próz otiskovaných v časopisech, napsaných spolu s bratrem Josefem. Většina prací pochází z let 19081911.
  • Kritika slov (1920) – v tomto díle pomocí sloupků podrobil rozboru frázi a její zneužití.
  • Trapné povídky (1921) – skepticky uvažuje o smyslu lidské existence a jeho duševna.
  • Továrna na absolutno (1922) – fejetonový román. V tomto románu lidstvo získá od českého vynálezce, inženýra Marka, vynález motoru, kterému může jako palivo sloužit jakákoliv látka a kterou spálí beze zbytku. Spolu s tímto zdrojem energie lidstvo postupně získá blahobyt. Při spalování se ale uvolňuje záření – absolutno, které dělá z lidí náboženské fanatiky. Postupně těchto lidí přibývá a s tím začíná chaos. Nakonec vypuká válka, která končí úplným vyčerpáním, pak si teprve lidé uvědomí viníka a všechny motory zničí.
  • Krakatit (1922) – román. Ing. Prokop objeví novou, velmi silnou trhavinu, schopnou zničit celý svět. Jeho přítel Tomeš, získá kvůli penězům tajemství krakatitu a uteče. Prokop se ho vydá hledat, aby zabránil zneužití. Na konci se setkává s pohádkovým stařečkem a rozmlouvají spolu o smyslu života. Závěr je postaven na myšlence, že člověk nemá dělat velké skutky, ale jen takové, které mu mají sloužit. Dvakrát zfilmováno Otakarem Vávrou pod názvy Krakatit (1948) a Temné slunce (1980).
  • O nejbližších věcech (1925) – knižní vydání jeho sloupků, drobné úvahy
  • Skandální aféra Josefa Holouška (1927) – satirické povídky o novinách, novinářích, v nichž autor kritizuje poměry v tisku v období mezi dvěma světovými válkami.
  • Povídky z jedné kapsy, Povídky z druhé kapsy (1929) – povídky s detektivní tematikou. Jejich příběh je podáván humornou formou. Hrdina většinou není velký zločinec, ale malý zlodějíček, také kriminalista je obyčejný člověk. V těchto dílech jde především o vystižení různých typů osob.
  • Zahradníkův rok (1929) – jedná se o fejetony o zahradničení, zároveň zde pomocí reakcí na děje související se zahradničením (např. počasí) vystihuje českou povahu.
  • Marsyas čili na okraj literatury (1931) – zde se v několika esejích zabývá tzv. brakovou literaturou – dochází k závěru, že její existence je nutná. Jedná se o poměrně kvalitní rozbor tohoto žánru.
  • Kniha apokryfů (1932) – povídky ve kterých stylizuje historická a především biblická témata
  • O věcech obecných čili Zoon politikon (1932) – fejetony a stati
  • Následující díla tvoří volnou (tzv. noetickou) trilogii spojenou podobnými filosofickými myšlenkami a závěry. Tato trilogie patří k vrcholům jeho díla, projevuje se zde plně jeho pragmatismus.[zdroj?] (Pragmatismus se zde vůbec neprojevuje, ba právě naopak. Čapek ve skutečnosti vůbec nebyl pragmatikem, pouze psal disertační práci na téma "Americký pragmatismus". Z jeho děl je silně cítit, že byl velký humanista a dá se říct opak pragmatika.[zdroj?]) Ukazuje, že ze stejných fakt vyvozují různí lidé odlišné závěry, zobrazuje zde mnohost pohledů na svět, relativnost pravdy.
    • Hordubal (1933, zfilmováno v r. 1937) – základem této novely je skutečná událost, kdy se sedlák (Hordubal) po několika letech práce v Americe vrátil domů (Podkarpatská Rus) a byl zavražděn svojí ženou a jejím milencem. Čapek si zde klade otázky typu jsme vůbec oprávněni spravedlivě soudit vinu? Při usvědčení se ztratí Hordubalovo srdce, symbolizuje nevyřešený příběh Hordubala.
    • Povětroň (1934) – v této novele je z trosek letadla vytažen bez jakýchkoliv dokladů člověk. Tři svědci jeho umírání (zdravotní sestra, básník a jasnovidec) si tak na základě vlastních představ a zkušeností vytvářejí představu o umírajícím (na základě toho, jací jsou sami).
    • Obyčejný život (1934) – drážní úředník v penzi líčí svůj "obyčejný život" v pamětech a zamýšlí se nad ním. Postupně dochází k přesvědčení, že se vlastně skládá z mnoha osobností, které dohromady tvoří jeho osud.
  • Válka s mloky (1936, příprava zfilmování v r. 2009) – protifašistický román, alegorie. Lidé objevují zvláštní tvory – mloky, inteligentní živočichy, které lidé začnou cvičit jako levnou pracovní sílu. Mloci se však vzbouří, začnou organizovat svůj vlastní stát, zvolí si svého vůdce a žádají pro sebe „životní prostor“. Vše spěje nevyhnutelně k válečnému konfliktu.
  • První parta (1937, zfilmováno v r. 1959) – děj tohoto románu se odehrává v dole, kde po závalu zůstane několik horníků a vedení dolu hledá dobrovolníky na jejich záchranu. Toto dílo je oslavou lidské solidarity.
  • Jak se co dělá – soubor causerií.
  • Život a dílo skladatele Foltýna (1939, vydáno posmrtně, televizní inscenace v r. 1992) – nedokončený román. Lásky hra osudná (napsáno 1910, vydáno 1922) – jednoaktovka; napsáno spolu bratrem Josef
  • R.U.R. (Rossum’s Universal Robots – Rossumovi Univerzální Roboti, 1920) – v tomto vědeckofantastickém dramatu poprvé zaznělo slovo robot, které Čapkovi údajně poradil bratr Josef. Čapek zde varuje před zneužitím techniky. Továrník Rossum vyrábí dokonalé roboty, kteří jsou k nerozeznání od lidí. Roboti postupně vykonávají stále více práce a lidé postupně degenerují. Roboti se vzbouří a začnou vyvražďovat lidi, nakonec vyvraždí všechny až na starého Alquista. Robotům hrozí zánik, protože nejsou schopni vyrábět sami sebe; po Alquistovi chtějí, aby zase objevil tajemství jejich výroby. Alquist se snaží všemožně zjistit informace o konstrukci robotů, dojde i na vivisekci. Mezitím se na scéně objeví roboti z poslední série, Primus a Helena, kteří mají některé lidské vlastnosti, jež ostatním robotům chybí. Alquist zjistí, že se milují, a požehná jim jako zakladatelům nového rodu. (problém – svět zamoří roboti; spása – v lásce)
  • Ze života hmyzu (1921, zhudebněno J. Cikkerem) – alegorický pohled na svět hmyzu, který představuje různé lidské vlastnosti a lidské typy. Na záchranu skutečných hodnot vystupuje tulák, který nejprve mraveniště nezaujatě pozoruje, ale nakonec se z pozorovatele stane aktivním účastníkem děje a rozšlapává mravenčího vůdce. Napsáno spolu s bratrem Josefem.
  • Věc Makropulos (1922, zhudebněno L. Janáčkem) – tajemná žena Elina Makropulos prozradí, že je jí ve skutečnosti 300 let. Je dcerou alchymisty, který působil na dvoře Rudolfa II., a který objevil elixír mládí. Císař mu nařídil, aby tento přípravek vyzkoušel na své dceři. Mnoho lidí jí závidí, ale ona je unavena žitím, protože lidský život je těžký a jeho normální délka stačí. Za 300 let poznala všechny lidské vlastnosti, vidí už jen něco, co se stále opakuje, to ji unavuje. Přesto se však bojí smrti.
  • Adam stvořitel (1927) – Adam je nespokojen se světem jaký je, proto jej zničí a vytvoří nový. Je zklamán, protože brzy zjišťuje, že nový svět není lepší než ten, který zničil. Napsáno spolu s bratrem Josefem.
  • Bílá nemoc (1937, zhudebněno T. Andrašovanem, zfilmováno H. Haasem roku 1937) – objevuje se diktátor (Maršál), který chce válku (Adolf Hitler), ale zároveň s ním se objevuje strašlivá nemoc, která zabijí lidi. Touto nemocí onemocní i diktátor, jeden mírumilovný lékař (Galén) nachází lék. Nabízí diktátorovi, že ho vyléčí výměnou za mír. Diktátor nakonec přijímá, ale lékař je zabit zfanatizovaným davem cestou k němu. Na konci díla vypuká válka.
  • Matka (1938) – antifašistické drama, kde otevřeně vyhlašuje nutnost boje proti fašismu. V tomto dramatu hlavní hrdinka matka se svými rozhovory snaží zabránit svému dítěti – Tonimu (její starší synové i manžel již padli), aby odešel bojovat. Teprve poznání, že nepřítel zabíjí i malé děti a že není sama, kdo prožívá ztrátu svých synů, ji donutí dát Tonimu pušku a pustit ho do války. Její zemřelí synové a manžel vystupují ve hře jako normální postavy.

♦Prvním požadavkem společenské výchovy je umět zakrýt svoji hloupost.

Čelakovský František Ladislav:
♦Jestliže ti osud dal dobré rodiče, věrně je cti; pokud ne, rád jim odpouštěj jejich nedostatky.

Čechov Anton Pavlovič:
♦Děti jsou posvátné a čisté. My sami můžeme klesnout jakkoli hluboko, ale vždy je máme obklopovat atmosférou odpovídající jejich dětsví.


Demokritos:
♦Otcova umírněnost je dětem nejmocnějším napomenutím.
♦Otcovo sebeovládání je pro děti nejlepším ponaučením.
♦Nezdá se mi nutným mít děti, neboť spatřují v dětech mnoho velkých nebezpečí, mnoho žalostí a málo blaha-toho jen nepatrně a poskrovnu.
Odchovati děti je nejistá věc: úspěch je tu pln zápasů a starostí, neúspěch je větší nad jiné bolesti.


Dietrichová Marlene:
♦Kdo chce někoho něco naučit, musí to sám umět.

Dostojevskij F. Michailovič:

♦Je zajímavé sledovat, jak nepozorovaně se v dítěti vyvíjejí nejsložitější pojmy a dítě, které neumí spojit dvě myšlenky, někdy rozumí nejhlubším životním věcem.

Dutourd:
♦Demokratický otec, který dává o svých rozhodnutích hlasovat, natropí víc zmatku než užitku.

Džibrán Chalíl:
♦Něha a dobrota nejsou znakem slabosti a zoufalství, ale výrazem síly a rozhodnosti.
♦Vaše děti nejsou vašimi dětmi. Jsou to synové a dcery života toužícího po sobě samém. Přicházejí skrze vás, přesto nikoli z vás. A ač jsou s vámi, přesto vám nepatří.
♦Sny těch, co spí v peřinách, nejsou vůbec krásnější než sny těch, kdo spí na holé zemi.
♦Jste lukem, z něhož jsou vaše děti vystřelované jako živé šípy.
♦Není světlo, které by zářilo jasněji než paprsky vycházející z lidské bytosti, uzavřené v mateřském lůnu.


Einstein Albert:
♦Neexistuje jiná rozumná výchova než být příkladem- nelze-li jinak, tedy odstrašujícím.
♦Vyvarujme se toho, abychom mladému člověku předkládali úspěch v obvyklém smyslu jako životní cíl. Za úspěšného člověka platí každý, kdo od svých bližních dostává víc, než odpovídá jeho službám. Hodnocení člověka má vycházet z toho, co dává, ne z toho, co je schopen získat.

Edmondo d´Amicis:
♦Jedině dva páry rukou si zaslouží, abys je líbal: ruce otcovy, které na tebe pracují, a ruce matky, které tě vychovaly.

Edward VII.:
♦V Americe na mě udělalo největší dojem to, jak rodiče poslouchají své děti.

Emerson R. E.:
♦Každý umělec byl na počátku amatér.

Epiktetos:
♦Nemluv o tom, jak se má jíst, ale jez, jak se patří.

Eschenbachová Marie Ebner von:

♦Když příjde čas, kdybychom mohli, tak čas, kdy jsme mohli, už uplynul.
♦Úsudek je možné vyvrátit, předsudek nikoliv.
♦Začátek veškeré moudrosti? Uvážit to v klidu.
♦Kdo vychovává děti a nepamatuje přitom na svoje dětství, je špatný vychovatel.
♦Hrdost na naše dobré vlastnosti je silně ohrožena, když zjistíme, že druzí jsou hrdi na to, že právě tyto vlastnosti nemají.
♦Když konečně dospějeme k pokoji, po němž toužíme, už z něho nic nemáme.
Génius cestu ukazuje, talent po ní kráčí.
♦Utrpení je největším učitelem lidstva. Naše duše se rozvíjí pod jejím dechem.
♦Leniví a usilovní nemohou dobře vycházet, neboť leniví příliš opovrhují usilovnými.
♦Abychom zakryli to, co nevíme, musíme něco vědět.
♦Nejvíce lítosti zasluhují ti, co mají pocit zodpovědnosti, ale nemají sílu, aby zodpovědnost naplnili činy.
♦Největší shovívavost k člověku vyvolává jeho zoufalství.
♦Čím ví člověk více o sobě, tím snadněji se umí vcítit do uzavřených systémů svých bližních, a tak je lépe chápat a tolerovat.
♦Největším problémem rodičů je odpouštět svým dětem ty chyby, které jim sami vštěpili.
Mít a nic nedávat je v mnohých případech horší než krást.
♦Pro schopnost existuje jeden jediný důkaz- čin.
♦Ušlechtilé: Já chci! má nejhoršího nepřítele ve zbabělosti: Chtěl bych, kdybych mohl!
♦Moudřejší ustoupí. Smutná pravda. Zakládá světové panství hlouposti.
♦Není třeba se bát těch co se hádají, ale těch, kteří uhýbají.
♦Kdo v přítomnosti dětí zesměšňuje nebo podvádí, dopouští se smrtelného zločinu.
♦Pravá úcta se nikdy nerodí ze strachu.
♦Mnohé pravdy pocházejí z omylu.
♦Jednou si rozmysli než něco dáš, dvakrát než něco příjmeš a tisíckrát než o něco požádáš.
♦Pokoj můžeš mít jen tehdy, když jej sám dáváš.
♦Je třeba mnohem méně odvahy k tomu být jediným kárajícím než jediným chválícím.

Exupéry A. Sain de:
♦Děti musí být k dospělým často velmi shovívavé.
♦Všichni dospělí byli nejprve dětmi, ale málokdo si to pamatuje.


Ferreriére A.:
♦V očích rodičů má dítě neocenitelnou hodnotu. Mají je rádi tak jak je, přijímají jaho slabost i nedostatky. Dítě roste moudrostí a věkem jen potud, pokud je milováno-dokáže to, co se od něj čeká; a vždy dokáže jen to, v čem jsme mu věřili, že toho bude schopno.

Fišer Oldřich:
♦I ty nejdivočejší dětičky nazýváme roztomilými, jsou-li přítomni jejich rodiče.

France Anatole:
♦Zkušenost je nepřenosná.

Fuschsberger J.:
♦Rodiče nadaných dětí věří v dědičnost.


Garlandová Judy:

♦Vždy buďte prvotřídním provedením sebe sama nežli druhořadým provedením někoho jiného.

Gerge L.:
♦Každá generace má na silnici pokroku vykonat svůj denní pochod. Generace, která od mety již dosažené kráčí zpět, připravuje svým dětem úděl dvojnásobného pochodu.

Gibbon:
♦Každý člověk má dvojí výchovu: jednu, kterou přebírá od druhých, a druhou, důležitější, kterou si udílí sám.

Goethe Johann Wolfgang:
♦Dítě, mladí lidé, kteří bloudí svou vlastní cestou, jsou mi milejší než ti, co jdou správně cizími cestami.
♦Štěstím je poznat v mládí přednosti stáří a štěstím je též udržet si ve stáří přednosti mládí.
♦To, co je napsané mladým člověkem, se nejvíce líbí mladým. Přestože se lidstvo vyvíjí, mládí vždy začíná od začátku.
♦Za nejlepší ženu je považovaná ta, která dokázala dětem nahradit otce.
♦Nechť sebepotrhleji mošt se chová, přec vínem bude naposled.
♦Bylo by možné rodit vychované děti, kdyby byli vychovaní jejich rodiče.
♦V mládí každý věří, že svět začal teprve jím, že je tu vlastně všechno kvůli němu.
♦Kolik plodů vydá i to nejmenší políčko, když víme, jak jej obdělávat.
♦Nemůžeme podobu dětí tesat podle své vůle. Musíme je mít a milovat, vychovávat co nejlépe a jinak je nechat na pokoji.

Gorkij Maxim:
♦Děti- živé květy země.
♦Milovat své děti umí i slepice. Ale vychovávat je-to je velká a státotvorná práce, která vyžaduje osobní nadání a velký životní rozhled.
♦Žena je matkou světa. Nejen proto, že mu rodí děti, ale hlavně proto, že vychovává člověka předávajíc mu nejlepší radosti života.

Gossányi Peter:
♦V rámci porodnic by se měli zřizovat také půjčovny prarodičů.
♦Ve většině rodin má poslední slovo televizní hlasatelka.

Goya:
♦Povolnost, příliš velká shovívavost a hýčkání činí z dětí rozmarné, zpupné a domýšlivé, mlsné a nesnesitelné tvory;
vyrostou a zůstávají dětmi.



Hemingway Ernest:
♦Nejsnadnější způsob, jak ztratit důvěru a úctu mladých, je dávat jim nekonečné rady.
♦Dcera, to je něco jako druhé žena. Moje žena už zná všechny moje myšlenky, všechno, co říkám ví, v co věřím, co umím a co neumím a co umět nikdy nebudu. A já zase vím, všechno o své ženě- dopodrobna. Ale je tady najednou někdo, koho neznáte a kdo nezná vás, někdo, kdo vás má rád v nevinnosti své a kdo je pro vás oba cizí. Kdosi nesmírně půvabný, kdo vám patří a přitom nepatří.
♦Všechno je snazší, jsme-li zlí.

Horatius:
♦Dravým orlem se nikdy nerodí holoubci.
♦Co je násilné, není účinné ani ve výchově.
♦Ctnost rodičů je velké věno.
♦Trpělivost učiní snesitelnějším to, co se nedá napravit.
♦Násilím sklony své vyžeň, přec znovu a znovu se vrátí, potají vítězně zmohou ten nemístný odpor, jež kladeš.

Hujík Viktor:
♦Největšími frajery jsou neschopní synci schopných otců.


Chaplin Charlie:
♦Kdo nikdy nebyl dítětem, nemůže být ani dospělým.


Iuvenalis:
♦Dítě si zaslouží největší ohleduplnost.


Joubert K.:
♦Děti potřebují spíš vzory než kritiku.


Kádnerová Božena:
♦Dítě ochotně přistupuje k činnostem, při nichž se ho dospělý dovolává jako partnera.
♦Nikdy nepromyslíme tak přesnou soustavu zákazů, abychom vyloučili nepředvídané.
♦Otloukání dítěte bývá výrazem vychovatelské nemohoucnosti.
♦Ani při hře by nemělo dítě těkat od jedné věci k druhé a u žádné se nezdržet. Máme je povzbuzovat kladnou odezvou k tomu, aby se jednou hračkou dovedlo zaměstnávat stále delší a delší dobu a pořád soustředěněji. Hru má dítě začít, rozvést a dokončit.
♦Požadavky dospělých nesmí potlačovat osobnost dítěte a přetěžovat je. Jinak více škodí, než prospívají.
♦Nerozebírejte před dítětem, a raději ani sami ne, po kom má dítě klady a zápory. Asi byste jednou neradi slyšeli z dětských úst: "Já za to nemůžu, že jsem línej, to mám po tátovi".
♦O děti se mají starat především rodiče. Prarodiče mohou pro své uspokojení a potěšení při péči o vnoučata vypomáhat, ale brát si je do péče na "plný úvazek"by měli jen ve zvlášť odůvodněných případech.
♦Jsou babičky, které utvrzují děti v chybně štípeném názoru, že mají pouze povinnosti, ale žádná práva. Za jedinou trvalou památku považují peníze...a její vnukové to berou jako samozřejmost. Přijímají od nich všechno, ale sami nedávají téměř nic.

Kafka Franz:
♦Oženit se, založit rodinu, přijmout všechny děti, zachovat je na tomto nejistém světě a dokonce, bude-li to možné, je trochu vést, to je podle mého přesvědčení nejvyšší cíl, kterého člověk vůbec může dosáhnout.

Kaplan Abraham:
♦Dejte malému klukovi do ruky kladivo, a on zjistí, že je třeba mlátit do všeho.

Katechismus katol. církve:
♦Dítě není něco co se rodičům dluží, ale je to dar. Dítě nemůže být považováno za předmět vlastnictví; za něco, k čemu by vedlo uznání domnělého "práva na dítě". V této oblasti má pouze dítě opravdová práva: "právo být plodem zvláštního úkonu manželské lásky svých rodičů a také právo být respektováno jako osoba od chvíle početí".
♦Dítě se nepřidružuje k vzájemné lásce manželů zvenčí; pučí v samém srdci tohoto vzájemného darování, jehož je plodem a naplněním.
♦Z pádných důvodů mohou manželé chtít zrození svých dětí oddálit. Musí si však ověřit, zda jejich přání není plodem sobectví a zda je v souladu se správnou velkodušností odpovědného rodičovství.
♦Úcta dětí k rodičům je úkonem vděčnosti vůči těm, kteří je přivedli na svět a svou láskou a prací jim umožnili růst tělesný i růst v moudrosti a milosti.
♦Rodina je zvlášť vhodným místem k výchově k ctnostem. Tato výchova vyžaduje, aby se děti naučily odříkání, zdravému úsudku a sebeovládání, což jsou podmínky každé pravé svobody. Rodiče mají své děti učit, aby podřizovaly hodnoty hmotné a pudové hodnotám vnitřním a duchovním.
♦Rodiče mají velkou odpovědnost za to,aby dávali dětem dobrý příklad. Uznají-li před dětmi své chyby, budou s to lépe je vést a napravovat.

Kierlegaard S.:
♦Mladé dívce musíme dát svobodu, ale ne příležitost, aby jí mohla užívat.

Kingsley Amis:
♦Jak to má být s dospělými k vydržení, když začínají kariéru jako děti?

Komenský Jan Amos:
♦Na přípravě nápravy jsou potřebné tři věci: poznat, chtít a moci. Chybí-li  i třeba jedna z nich, náprava není možná.
♦Být učitele znamená být tvůrcem krásy, lásky a lidskosti.
♦Vyžaduj disciplínu přísně a vážně; nikdy nezesměšňuj ani se nehněvej proto, aby jsi povzbuzoval bázeň a úctu anebo posměch či nenávist.
♦Přednosti pravidla je v tom, aby bylo slovem krátké, smyslem jasné a pravdy plné.


Lansky Bruce:
♦Nedělal jsem stejné chyby, kterých se při výchově dopouštěli mí rodiče. Měl jsem plné ruce práce, abych dělal úplně nové.
♦Myslím, že žádný rodič nedokáže být důsledný- snad jedině v tom, jak ztrácí trpělivost.
♦Děti se chovají nejlépe, když mají žaludek plný a močový měchýř prázdný.

Lauster Peter:
♦Styl rodičovské výchovy je lásce nepřátelský, protože dítě si musí zasloužit lásku poslušností. Pokud bude milováno skutečně jen kvůli němu samotnému, nemůže se rozvíjet jeho sebedůvěra ani důvěra k okolnímu světu.
♦Mnoho dětí získává už v nejranějším věku zkušenost, že lásku si je třeba zasloužit, že je nutné plnit určité požadavky, že láska není nic samozřejmého. Jen málokteré dítě vyrůstá ve svobodě a může být skutečně samo sebou, aniž by se muselo bát ztráty lásky.

Lebowitz Fran:
♦Ptejte se svých dětí, co by chtěly k večeři jen v tom případě, že účet platí ony.

Leboyer Fréderick:
♦Abychom uchránili novorozené dítě před strachem, musíme před ním odhalovat svět nesmírně pomalu. Při tom je důležité znovu vyvolat vzpomínky a dojmy z minulosti:vytvořit spojovací most mezi minulostí a přítomností, ukázat dítěti, že i v tomto naprosto neznámém a zdánlivě protikladném světě je možné najít i důvěrně blízké zázemí poskytující ztracenou jistotu a uklidnění.
♦Dítě má překvapující schopnost porozummět. Dítě ví všechno. Cítí všechno. Vidí až na dno našich srdcí, zná podbarvení našich myšlenek... Je jenom na nás, abychom mu připravili radostný vstup do našeho světa.
♦Lidé prohlašuji- a věří tomu- že novorozenec nic necítí. Není to pravda. Cítí všechno. Smysly novorozeného dítěte jsou již zapojeny naplno. Jsou bystré a otevřené všem vjemům- jsou nové, neopotřebované a nezkušené.
♦Každé dítě mezi nás přichází s jemu vlastním temperamentem, charakterem, zděděnými vlastnostmi, se svým vlastním životem. Každé dítě reaguje po svém...

Levenson Sam:
♦Nejjednosušší hračka, s níž umí zacházet i úplně malé dítě , se jmenuje babička.
♦Mezi dvanáctým a sedmnáctým rokem dítěte může rodič zastárnout o třicet let.

Livius:
♦Lidskému rodu není nic dražšího než děti.

Lizardi Fernandés de:
♦Děti mají dostat takové bohatství, o které by nepřišli, ani kdyby se při ztroskotání zachránily nahé.

Locke:
♦Nepřehlížejte dětské chyby, které přerůstají v chyby mužů. Nikdy nezavírejte oči před dětskými vrtochy.

Lubichová Chaira:
Rodiče sami musí nejprve uskutečňovat to, co vyžadují od svých dětí. Vyžadují upřímnost, horlivost, počestnost, poslušnost, lásku, čistotu, trpělivost a odpuštění; ať tedy děti mají možnost vidět všechny tyto vlastnosti nejprve u svých rodičů.
♦Rodiče, kteří se přirozeně obětují pro své děti, budou moci ještě plněji a hlavně dokonaleji naplňovat toto poslání, když svou lásku "povýší" na  lásku nadpřirozenou: budou-li milovat Božskou láskou, tou láskou, která miluje jako první a nic neočekává, láskou, která není nikdy lhostejná.
♦Běda jestli nenapomínáme!  Budeme za takové zanedbávání nést zodpovědnost.
♦Napomínání je povinností rodičů. Napomenutí sdělené pokojně a mírně, s vnitřním odstupem, vede děti k zodpovědnosti a oni si jej budou pamatovat.
♦V matce a otci musí děti vždy nacházet nesporné vzory, podle nichž mohou jednat.
♦Milosrdenství otce a matky v rodině má spět ke skutečnému odpouštění, k té božské vlastnosti lásky, která všemu věří, doufá a ve všem vytrvá.
♦Dlouhá "kázání" naše děti nepřijímají. Stačí pár slov, které vnukne pravá, čistá, nezištná láska.
♦Mezi rodiči a dětmi- ať jsou malé nebo velké- se nikdy nesmí přerušit dialog. Má být stále otevřený, pokojný a podnětný, jako mezi přáteli.
♦Rodiče mají důvěřovat v milost, jíž jsou jako rodiče nositeli, a nikdy neochabovat ve své úloze vychovatelů. Takové je děti ve své hloubi srdce chtějí mít. Ne nadarmo je často dokáží nelítostně odsuzovat, když zamlčí pravdu.


Marden O.:
♦Pomalu poznáváme, že láskou se dosáhne mnohem více než naléháním. Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější, než hrozit a trestat.

Matějček Zdeněk:
♦Moderní věda objevila starou pravdu:
dítě potřebuje lásku!
To však neznamená nějaké rozněžnělé hýčkání a rozmazlování. Dítě má mít ve svém prvním společenství hluboký pocit jistoty, že k někomu patří, kdo je neopustí, na koho může spoléhat, kdo je prostě jeho. Není dobře, když je mateřská láska slabošská, a není dobře, když je pojímána jen jako oběť. Naopak má být náročná, důsledná a třeba i přísná.


Maurois A.:
♦Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru.

Montaigne M. de:
♦Jediný účinek rákosky, který jsem pozoroval, spočívá v tom, že činí duši jen zbavělejší a zlomyslnější.
♦Nepozoroval jsem, že by metla měla jiný účinek, než že činí duše ospalými a zbabělými, nebo záludnými či zarputilými.

Montesquieu:
♦Se svými dětmi jsem žil jako spřáteli.

Morales L.de:
♦Pozorujte jak dítě žachází se svou panenkou, podle toho poznáte, jak s ním zacházejí jeho rodiče.

Morgestern:
♦Nejlepší výchovnou metodou je obstarat dítěti dobrou matku.

Morley Ch.:
♦Je příliš zkušený rodič, než aby dával pozitívní sliby.


Němcová Božena:
♦Úcta nezíská se hrdostí, nýbrž láskou.
♦Co dobrého činíš, to nikdy nepočítej. To je zaznamenané jinde.
♦Důvěra a láska musí kráčet společně.
♦Děti- to jsou schody do nebe.
♦Nemohu nenávidět toho, kdo mi byl jednou milý.

Nikolíny Lubomír:
♦Místo v životě si nemusí hledat jen ti, kterým ho rodiče rezervovali.

Nolteová D.L.:
♦Jsou-li děti obklopeny kritikou, naučí se odsuzovat.
♦Jsou-li děti obklopeny nepřítelstvím, naučí se agresi.
♦Jsou-li děti obklopeny lítostí, naučí se litovat sami sebe.
♦Jsou-li děti obklopeny podporou, naučí se mít důvěru.
♦Jsou-li děti obklopeny chválou, naučí se oceňovat.
♦Jsou-li děti obklopeny poctivostí a upřímností, naučí se, co je pravda a spravedlnost.
♦Jsou-li děti žijí v bezpečí, naučí se důvěřovat sobě i ostatním.
♦Jsou-li děti obklopeny klidem, naučí se pokoji mysli.

Novalis:
♦Dítě je láska, která se stala viditelnou.


Olinghouse:
♦Nejrychlejší metoda pro rodiče, jak vzbudit pozornost dítěte, je usadit se do křesla a tvářit se spokojeně.

Oren Arnold:
♦Milý pane Bože, dej mi prosím trpělivost. A to hned.

Ovidius:
♦Kdo proutek neohýbá, strom těžko ohne.


Palko Marián:
♦Rodiče se nemusí chovat slušně, vždyť vychovávají.

Pascal Blaise:
♦Není na světě nic hroznějšího než nenáviděný domov. Být nešťasten ve styku s jinými lidmi je přirozené, ale být nešťasten doma přirozené není.
♦Člověk se narodil proto, aby byl šťastný.
♦Kdo nemá peníze,je chudý, kdo nemá přátele, je chudší, nejchudší je ten, kdo nemá srdce.

Paul Jean:
♦Děti a hodinky nemůžeme stále natahovat. Musíme je někdy nechat i běžet.
♦Děti vyslovují nespočetně něžné city, které mají i dospělí, jen je nevyjadřují.
♦Děti prokouknou rodiče lépe než rodiče děti.
♦Čím je člověk mravnější, tím více získává rozum.
♦Děti nepláčou, když je přísně potrestáme za přísné prohřešky.
♦Když výchova dovolí, že dítě celý den dovádí, směje se, prozpěvuje si, anebo naopak nic z toho nedělá a nenápadně pokládá hlavu do klína otce nebo matky, a když dítě má dostatek svobody...co víc si přát? Později však příjde něco, co bude pro obě strany obtížnější; nutnost napomínat a nutnost poslouchat.
♦S dětstvím plným lásky můžeme vydržet polovinu života v chladném světě.
♦Dítě považuje to, po čem silně touží, za něco, co mu patří.
♦Některými věcmi se člověk chlubí, aby se za ně nemusel stydět.
♦Matky dávají našemu životu teplo, otcové světlo.
♦Lidé častěji lichotí než chválí.
♦Není nic snazšího než vychovávat děti, aby poslouchaly, aby se líbily, aby panáčkovaly a dělaly vše, co se hodí rodičům a jiným dospělým. Z dětí pak ovšem nevyroste nic, nic víc, než jsou rodiče. Těžší je ovšem spojit poslušnost a svobodu, uvolnit sílu, a přesto ji řídit a vychovat si soka v nejlepším slova smyslu.

Peteraj Kamil:
♦Devadesátiletý považuje svého sedndesátiletého syna za nezkušeného puberťáka.

Perls Frederick:
♦Nepřišels na tento svět proto, abys žil podle mého očekávání.
A já nepřišel na tento svět, abych žil podle tvých představ.


Plútarchos:
♦Dobře jednat- i to vyžaduje svůj čas a svůj věk. Dobré jednání vůbec se liší od špatného právě správnou mírou.
♦Nejstarší a nejvězší láska je láska k životu.

Powell John:
♦Láska a přátelství musí dát těm, které milujeme, možnost být co nejvíce sami sebou. To znamená, že pokud chci pro sebe to nejlepší a budu se snažit být tím, koho potřebuješ, musíš respektovat tvou svobodu mít vlastní city, uvažovat svým vlastním způsobem a rozhodovat se podle svého. Jestliže je tvá osobnost pro mne stejně vzácná jako má vlastní, což je předpokladem lásky, musím ji respektovat.

Prekopová Jiřina:
♦Děti potřebují jasná měřítka a schopnosti rozlišovat mezi dobrem a zlem.
♦Děti potřebují vytříbený cit pro skutečné hodnoty a nosné tradice.
♦Děti potřebují svobodné tvůrčí myšlení, aby vytvářely nové formy života a dobývaly nové životní prostory.
Děti potřebují logiku srdce, aby nacházely lidsky přijatelnější rozhodnutí, než jaká programuje počítač.
Děti potřebují sílu vůle a zatížitelnost, stejně tak jako připravenost snášet krize bez ztráty odvahy.
Děti potřebují naději jako životní postoj.
Děti potřebují úctu před vyššími zákony, které patří k řádům stvoření. To znamená podle okolností omezit vlastní svobodu.
Děti potřebují připravenost otevřeně vyjadřovat pocity, neutíkat před konflikty s ostatními, přijímat usmíření a solidarizovat se.

Pythagoras:
Účelem veškeré výchovy je probudit génia v člověku.


Radovič Dušan:
Kdo má peníze, nemusí své děti milovat; stačí, když jim jen koupí to, co jiné děti nemají.
Varování rodičům: Budete-li bít své děti, budou ony bít vaše vnuky.

Rendlová E.:
Je důležité, aby rodič bojoval třeba i sám se sebou za čas pro dítě. Když se maminka rozhoduje, jestli upéct bábovku, nebo si s tříletým mrňousem malovat nesmyslné řtverečky, tak rozhodně ty čtverečky...Rodina přece nemá jen povinnosti, potřebuje také pohodu, radost, smích.

Rooswelt F.D.:
Kdo zvedne první ruku k ráně, přiznává, že mu došly ideje.

Rousseau Jean J.:
Výchova dětí je činnost, při níž musíme obětovat čas, abychom jej získali.
Pokud ruce vašeho dítěte vede vždy vaše hlava, jeho hlava mu bude zbytečnou.
V dítěti je třeba vidět dítě a nikoliv mladého rozumného člověka.
Znáte nejjistější prostředek jak učinit dítě nešťastným? Přivykněte je tomu, aby dosáhlo všeho...Vaše dítě by nemělo dostat nic jen proto, že to chce, nýbrž jen proto, že to potřebuje.

Rowlandová Helena:
Mladí nevědí, co chtějí,ale nesnesou, když je vybízejí k něčemu jinému.

Ruddell Simeon:
Než jsem měl děti, chidil jsem si po práci odpočinout domů. Nyní si chodím odpočinout do práce.

Ruskin J.:
Úlohou pravé výchovy není jen to, abychom přiměli lidi konat dobré skutky, ale aby v nich nacházeli i radost. Nejde jen o to, aby byli čistí, ale aby milovali čistotu. Nejde jen o to, aby byli spravedliví, ale aby po spravedlnosti lačnili a žíznili.
Dětství drží často ve svých slabých prstech pravdu, kterou nemohou udržet lidé svýma silnýma rukama. Odkrytí této pravdy tvoří její hrdost pozdějších let.
Nikdy neučte dítě tomu, o čem nejste sami přesvědčeni. Jestliže mu v mladších letech chcete něco vštěpit, dělejte to tak, abyste ochránili čistotu dětství a především se vystříhejte, aby to nebyly lež, o které i vy sami víte, že je lží.
Jak strašný by byl svět, kdyby se nerodily ustavičně děti, které s sebou přinášejí možnost dokonalosti a nevinnosti.


Sandová George:
V prvním dítěti ženy pokračuje její poslední panenka.

Saxon Joan Marie:
Někdo mi kdysi řekl, že výchova dítěte se hodně podobá tomu, když ho učíte jezdit na kole. Vtip je v tom správně odhadnout, kdy máme držet a kdy pustit.

Seneca:
Nepříjemnosti, které ho potkají, menude dobře snášet ten, komu nebylo nikdy nic odepřeno, komu starostlivá matka vždy utřela slzy, o kterého se vždy staral vychovatel.
Hledejte potěšení v dětech, dopřejte dětem, aby se mohly potěšit s vámi, a bez odkladů užívejte každou radost.

Sertillanges:
Nikdo nemůže proměnit duše podle svých tužeb, dokud je nezačne milovat takové, jaké jsou.

Sheridan R.B.:
Nic nemá lepší vliv na dítě než chvála.

Sieglová Eva:
Když dáváme dítěti to nejlepší, mění se často k nejhoršímu.
Rodič, který by dal dítěti i to poslední, se pro dítě stane ve stáří posledním.

Simmerdingová Gertrud:
Nechat dítě samotné u televize je totéž jako pustit je na frekventovanou ulici.

Schiller F.:
Z malých dětí bolí hlava, z velkých srdce.

Schweitzer Albert:
Člověk nesmí chtít vniknout do bytosti druhého. Anylyzovat druhé- s výjimkou pomoci duševně nemocným- není ušlechtilým jednáním. Neexistuje jen tělesný, ale i duševní stud, na který musíme brát ohled. I duše má svá tajemství, která se nemají odkrývat. Druhému nesmí nikdo říci: protože k sobě patříme, mám právo poznat všechny tvé myšlenky. Ani matka nemůže takto postupovat vůči svému dítěti. Každé takové vymáhání je nezodpovědné a nezdravé.
Životní poznání, které my dospělí máme odevzdat mladým, nezní takto: "Skutečnost už s vašimi ideály zatočí",ale "zapusťte kořeny svých ideálů tak, aby vám je život nemohl vzít".Jak úplně jiný by byl svět, kdyby jidé zůstávali těmi, čím byli ve svých čtrnácti letech.
Kdyby se lidé dospělostí stávali tím, po čem touží jako čtrnáctiletí, svět by byl úplně jiný.

Shaw G.B.:
Větším hříchem než nenávist je, jsme-li osudu bližních lhostejní;toť základ nelidskosti.
Mladí, jimž se všechno promíjí, neodpouštějí nic. Ale pokročilému věku, který všechno omlouvá, se nic nepromíjí.
Rozumný člověk se přizpůsobuje svému okolí; nerozumný člověk se snaží přizpůsobit okolí sobě. Přesto veškerý pokrok vzchází od nerozumných lidí.
Svoboda znamená odpovědnost, proto se jí většina lidí bojí.
Schopný tvoří, neschopný poučuje.
Rána způsobená slovem zasáhne hlouběji než rána způsobená mečem.
Mladí, kterým se všechno odpouští, neodpouštějí nic.
Hodnota člověka souvisí s počtem věcí, za které se stydí.
Kde je vůle, tak je i cesta.
Nejlépe vychované děti jsou ty, které se naučill vnímat své rodiče takové, jací skutečně jsou.

Shopenhauer Arthur:
Každé dítě je do jisté míry génius- a každý génius je do jisté míry dítě.

Smilies:
Pohodlí činí z lidí děti, obtíže z nich činí muže.

Sofokles:
Děti jsou kotvy, které drží matčin život.

Susan Savannah:
♦Jestli vás z dětí bolí hlava, přečtěte si řádně příbalový leták k aspirinu. Zvláště tu částm kde se říká...mimo dosah dětí.

Světlá Karolína:
Malé děti jedí chléb rodičů, velké jejich srdce.

Sylva Carmen:
Někteří rodiče se pomstí svým dětem za to, že je od počátku špatně vychovávali.

Syrus P.:
I ta největší věc roste z malých začátků.


Šedý Cyril:
Život člověka může po smrti pokračovat v trojí podobě: v dětech, skutcích či v odevzdávané moudrosti.
Dítě, které si ničeho neváží, přestane si velmi brzy vážit i rodičů.


Thiess Frank:
Každým dítětem začíná nový svět.

Twain Mark:
Být dobrým je ušlechtilé,ale učit druhé být dobrými je ještě ušlechtilejší- a navíc méně obtížné.
Je zajímavé, že ze zlobivých dětí se často stávají pořádní a vážení muži.


Vauvenargues L.C. de:
Mladí netrpí tolik svými chybami, jako opatrnosti starých.

Vitrius M.:
Rodiče mají dát dětem na cestu velkou výbavu, která by při ztroskotání s nimi vyplavala na hladinu.

Voltaire Francois:
Výchova odkrývá schopnosti, ale nevytváří je.


Walsch Donald Neale:
Učte své děti, že ke štěstí nepotřebují nic vnějšího- žádného člověka, žádné místo, žádnou věc- neboť opravdové štěstí naleznou ve své duši. Učte je, že jsou soběstační. Učte je to a dáte jin dobrou školu.
Věnujme svým dětem více času. Přestaňte se chovat, jako by se od svých jedenácti let měly starat o sebe samy. Účastněte se jejich života.
Učte své děti, že neúspěch je fikce, že každá snaha je úspěch, že každé úsilí dosahuje vítězství. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti, že jsou v hlubokém spojení se všemi lidmi a že nejsou nikdy odděleny od Boha. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti, že žijí ve světě nesmírné hojnosti, ve které je dostatek pro všechny. Učte je, že největší štěstí spočívá v dávání, nikoliv hromadění věcí. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti, že mohou žít důstojným životem, aniž něco musejí dělat a aniž něčím musejí být, učte je, že s nikým nemusí soutěžit, neboť Bůh dává své požehnání všem. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti, že důsledky a trest nejsou totéž, že smrt neexistuje a že Bůh nikdy nikoho neodsoudí. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Nechť vaše láska vypudí vaše milované do světa, aby si uvědomili, čím jsou.
Učte své děti, že láska si neklade žádné podmínky, že nemusejí mít strach, že je nepřestane milovat a že jejich vlastní láska je ten největší dar, jaký mohou dát světu. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti, že být jiný, neznamená být lepší, učte je nepovyšovat se nad druhé a přijímat lidi takové, jací jsou. Učte je to a dáte jim dobrou školu.
Učte své děti svými činy, nikoli pouhými slovy. Neboť děti napodobují to, co děláte a stanou se tím, čím jste vy.

Wilde Oscar:
Sebeobětování by mělo být zakázáno. Demoralizuje ty, pro něž se obětujeme.
Starci všemu věří. Muži o všem pochybují. Mladí všechno vědí.
Děti zprvu své rodiče milují, později je soudí, a zřídka, pokud vůbec kdy, jim odpouštějí.

Wilmot:
Dokud jsem se neoženil, měl jsem šest teorií o výchově dětí. Nyní mám šest dětí a teorii žádnou.


Quindlenová Anna:
Děti vám zabrání litovat minulost. Jsou totiž jejími nejsladšími plody.


Zawieski Jerza:
Jsou děti, které mají rádi něco jiného než hračky. Dospělým se někdy zdá, že nic nenadchne dítě víc jak takový kůň nebo letadlo. A děti by zatím byli raději, kdyby je dospělí vzali na procházku a po cestě jim vyprávěli o tom, co kolem sebe vidí.


Žáček Jiří:
Dá práci odnaučit děti našim zlozvykům.
Nejraději vychováváme odstrašujícími příklady.
Všichni víme, jak vychovávat cizí děti.
Kdyby si děti mohli vybírat své rodiče, ušetřili bychom fůru rodičů.
Matky se často obětují pro děti, aby jim to později mohly vyčítat.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Exploiting A "UNKNOWN" Marketing Secret

(GeorgeScora, 21. 2. 2024 9:48)

<Insane>Hack] Unique A.I. App Makes Us $635/Day

https://www.youtube.com/watch?v=z0aiLF3Sz7E

FACILE EST IMPERIUM IN BONIS...

(I.R.MÁŠA, 7. 10. 2012 15:11)

DÍKY ZA KRÁSNÉ VÝTAHY VÝROKŮ MOUDRÝCH... POKRAČUJTE, PROSÍM...

IRM

Re: FACILE EST IMPERIUM IN BONIS...

(IRM, 11. 10. 2012 22:09)

Děkuji za moc milou reakci.
To je ten správný vítr do plachet.